fbpx
cum sa folosim tehnologia
Mentoring Ochii larg închiși

Cum să folosim tehnologia, telefonul și internetul într-un mod sănătos

Zilele trecute, în cercul de cunoscuți am aflat despre o situație care m-a determinat să scriu acest articol. Rostul lui este de a aduce lămuriri în ce privește modul sănătos în care să folosim telefonul, internetul, televizorul, tehnologia.

„Unei eleve de 12 ani i-a căzut telefonul pe jos, pe holul școlii, în timpul unei pauze. Dispozitivul s-a spart și nu mai putea fi folosit în niciun fel. Eleva a intrat în panică. O frică puternică a pus stăpânire pe ea, paralizând-o. Brusc, fata a simțit că nu-și va mai putea continua în siguranță ziua. Rutina ei era ca după ore să-și sune unul dintre părinți, în timp ce se îndrepta spre stația de autobuz din zona școlii. Apoi să călătorească trei stații, să coboare și să meargă aproximativ 10 minute până la bunica ei, la care își petrece de luni până vineri după-amiezile. În drumul ei de la autobuz până la destinație, ar fi vorbit din nou la telefon cu unul dintre părinți.

cum sa folosim tehnologia

Faptul că fata nu-și mai putea folosi smartphone-ul a făcut-o să nu mai poată pleca singură de la școală, deși ea știa foarte bine cum să ajungă la bunica, fără niciun ajutor, chiar și fără autobuz. Gândul că nu mai are acces la telefon a făcut-o să se simtă în pericol, iar imposibilitatea de a putea fi contactată a făcut-o să fie extrem de nesigură pe capacitatea ei de a ajunge cu bine. Tot ce ar fi fost diferit de un drum banal era că fata să vorbească la telefon cu părinții ei, iar faptul că acum acest lucru nu mai era posibil a creat în mintea ei un puternic sentiment de anxietate, de nesiguranță și neîncredere în propriile abilități.”

Vă invit să vă adresați singur întrebări despre această întâmplare, iar răspunsurile ar putea să vă dea de înțeles care este relația pe care o aveți cu tehnologia. Este de bun augur să vă întrebați și despre copiii voștri aceleași lucruri.

Ce importanță are această poveste?

În primii 25 de ani de viață, creierul nostru este în dezvoltare, în educare. Până la această vârstă învățăm extrem de multe lucruri, inclusiv cum să supraviețuim. Comunicarea directă cu alte persoane, observarea mediului înconjurător, contactul direct cu situațiile pe care viața le prezintă, înseamnă învățare, creștere. Toate experiențele „vii” trăite până la această vârstă vor fi definitorii pentru felul în care ne vom integra în societate, cum vom fi, ce vom simți, cum vom relaționa cu noi înșine și cu exteriorul, cu alte cuvinte cât de sănătoși fizic, mental și emoțional vom fi ca adulți.

Tehnologia nu este un înlocuitor al capacităților și abilităților noastre sau cel puțin nu ar trebui să fie.

În cazul fetei de 12 ani, telefonul se pare că era o extensie a ei, era partea care îi dădea securitatea, dar și încrederea că poate să ajungă la bunica, era un fel de tutore care o însoțea și în care ea își punea baza. Telefonul era delegatul cu siguranța și încrederea, în loc ca fata să își cunoască și să-și folosească aceste trăsături de bază ca să-și desfășoare activitățile de rutină.

omul si tehnologia

Tehnologia este foarte importantă în lumea în care trăim!

Fără avantajele pe care le oferă tehnologia nici nu ne putem imagina performanțele din medicină, de exemplu. Aparate care pot scana până la nivel de celulă, operații chirurgicale de mare precizie, analize extrem de amănunțite și tratamente complexe care în alte timpuri nici nu puteau fi imaginate, toate acestea și multe altele sunt posibile datorită noilor tehnologii. În ce privește comunicarea, noile tehnologii au spart barierele existente anterior între oameni, oferindu-ne șansa să fim în legătură cu cei dragi aflați poate la celălalt capăt al pământului sau chiar să-i găsim pe cei despre care nu mai știam, să vorbim unii cu ceilalți în timp real, în timp ce ne desfășurăm activitățile, ca și cum am fi umăr lângă umăr. Tehnologia a făcut posibilă evoluția și în știință, o mulțime de domenii beneficiind de ajutorul tehnologiei pentru a descoperi lucruri altfel imposibile. În toate domeniile la care te poți gândi, tehnologia și-a adus contribuția, accelerând și înlesnind dezvoltarea și evoluția.

Probabil că cea mai bună înțelegere despre tehnologie este aceea că reprezintă un instrument valoros și indispensabil în progresul speciei noastre.

Atunci când vorbim despre adulți, ca ființe complet dezvoltate, mature, autonome și capabile, educate și cu discernământ, tehnologia este benefică și utilă. Însă când este vorba despre copii și tineri, accesul la tehnologie ar trebui să implice întotdeauna ghidajul înțelept al adulților.

Nu vom pune în discuție problema dependenței de tehnologie, a adicțiilor periculoase pe care le poate crea. Despre acest subiect poți citi în articolul „Dependența de tehnologii ne tulbură mintea” 

Cum să folosim tehnologia într-un mod sănătos?

Pentru copii și tineri este esențial să existe reguli de utilizare. Când, cât, cum, de ce și unde pot ei să fie în contact cu tehnologia?

Interacțiunea cu telefonul, tableta, televizorul și alte dispozitive presupune deconectarea de la realitate. Este simplu să ne dăm seama de acest lucru prin a observa că în timpul acestor interacțiuni, persoana nu mai reacționează prompt la solicitări, uneori nici nu mai aude sau nu mai vede ce se întâmplă chiar lângă ea. Cât de mult timp credeți că este benefic pentru copii să fie deconectați de la viața reală și în ce scop, de ce?

Această deconectare se produce și într-un mod natural, în multe momente din viață. De exemplu în procesul de învățare, când copilul acumulează cunoștințe noi sau le exersează pe cele dobândite, se poate spune că nu mai este conectat la realitate. El este concentrat la învățare, este focusat. În procesul de învățare creierul intră într-o anumită frecvență, diferită de cea în care ne aflăm în mod curent. Alte exemple sunt cititul, rugăciunea, introspecția, desfășurarea unei pasiuni (pictat, cântat, lucrat cu mâinile, creație, joacă).

tehnologia folosita responsabil

Este important să înțelegem diferența între deconectarea de la realitate în mod natural și deconectarea de la realitate în mod nenatural.

Atunci când facem ceva „real” și intrăm în această stare (hai să-i spunem transă) acest lucru se produce natural, prin alegerea noastră (noi alegem pentru ce și de ce intrăm în transă), iar în creier se declanșează procese cât se poate de benefice. Când intrăm în transă la contactul cu tehnologia, starea nu este indusă natural, nu se instalează prin alegerea noastră, iar procesele care se produc în creier sunt conduse, dictate de ceea ce redă în acele momente tehnologia. Atunci se face apel doar la emoțiile și instinctele noastre, funcționăm doar pe aceste două canale.

Ar fi exagerat să vorbim despre spălarea pe creier sau programare, însă atunci când copiii și adolescenții petrec mult timp și necontrolat pe rețelele de socializare, pe canale de divertisment sau pe internet ei absorb informațiile ca fiind valide, reale, fără să le treacă prin gândirea critică. În astfel de cazuri, tehnologia devine modelul copilului, ghidul lui. Cine își dorește ca internetul să-i educe copiii? Cine vrea ca telefonul să fie bodyguardul lui?

Echilibrul și moderația în utilizarea dispozitivelor reprezintă cheia succesului. Când, cât, cum, unde și de ce accesează copilul tehnologia trebuie să fie întrebările la care să ne putem răspunde oricând, altfel situația este cel mai probabil scăpată de sub control. La fel ca orice adult și copiii trebuie să fie integrați corect în lumea reală, fără ca posibilitatea de a-și desfășura activitățile de bază să depindă de tehnologie.

Natura ne-a înzestrat, după mii de ani de evoluție, cu gândire. Să ne putem folosi gândirea și să facem alegeri cu ajutorul ei este ceea ce ne face să fim oameni. Nimeni nu ar trebui să meargă pe stradă fără să gândească, fără să treacă prin filtrul minții tot ceea ce-l înconjoară, fără să fie conștient și prezent.

Scrie-mi un mail

salut@dezvoltam.ro

Trimite-mi un mesaj pe WhatsApp

0730960000